PENGURUSAN BILIK DARJAH 1
Konsep Bilik Darjah
Semasa di
sekolah, para guru menghabiskan sebahagian besar masa mereka di dalam bilik
darjah. Pernahkah kita terfikir apa itu sebenarnya bilik darjah? Besar
kemungkinan ada yang akan mengatakan bahawa bilik darjah ialah bilik guru
mengajar dan murid belajar. Ya, itulah gambaran paling mudah tentang bilik
darjah. Ia merupakan tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
Secara
rasmi, bilik darjah boleh ditakrifkan sebagai sebuah bilik di mana sekumpulan
murid diajar oleh seorang guru. Menurut Akta Pendidikan, murid atau pelajar
merupakan seseorang yang menerima pendidikan atau latihan. Guru pula bermakna seseorang yang:
(a) Mengajar murid-murid di sekolah atau di
institusi pendidikan,
atau
(b) Menyediakan bahan pelajaran atau menanda
skrip jawapan di sesebuah sekolah gaya pos.
Suasana
fizikal bilik darjah adalah penting bagi pembelajaran sebab ia boleh
menggalakkan atau menghalang pembelajaran. Suasana bilik darjah yang teratur
merupakan sebahagian daripada pengajaran yang berkesan.
Menurut Marland (1975),
suasana fizikal dalam bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’ dalam
pengajaran. Susunan fizikal bilik darjah boleh memberi sumbangan dari segi
kawalan, pembelajaran, perhubungan guru dan murid, juga antara murid dengan
murid dan keseronokan bekerja bersama-sama.
Konsep Pengurusan Bilik
Darjah
Pengurusan
bilik darjah adalah satu proses untuk memastikan pelajaran dalam bilik darjah
dapat berjalan dengan lancar walaupun pada masa yang sama berlaku gangguan
daripada timgkah laku murid.
Ramai yang
mengatakan pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang paling sukar. 36% guru
di Amerika menyatakan bahawa mereka tidak akan menjadi guru sekiranya mereka
tahu akan menghadapi masalah dalam pengurusan bilik darjah. (laporan Pertubuhan
Pendidikan Kebangsaan Amerika Syarikat, 1981).
Malah
Maskowitz dan Hayman (1976) pernah menyatakan sekali guru kehilangan kawalan ke
atas bilik darjah, akan menjadi lebih sukar untuk dapat dikawal semula. Secara
umumnya pengurusan bilik darjah bolehlah diumpamakan seperti “pengorkestraan
kehidupan dalam bilik darjah: merancang kurikulum, mengorganisasi prosedur dan
sumber, menyusun atur persekitaran untuk memaksimumkan kecekapan, memantau
kemajuan pelajar, dan menjangka kemungkinan masalah.” (Lemlech, 1988).
Namun begitu
pengurusan bilik darjah yang berkesan dan berjaya menurut Anderson (1989) ialah
tingkah laku yang menghasilkan
penglibatan pelajar yang maksimum dalam aktiviti pembelajaran dan
meminimumkan tingkah laku pelajar yang mengganggu tugas guru dan pelajar lain
serta penggunaan masa pembelajaran yang efisen.
Peranan Guru Dalam Pengurusan
Bilik Darjah
Di dalam mengurus
bilik darjah seseorang guru berperanan besar bagi memastikan suasana bilik
darjahnya bersifat kondusif dan selesa sesuai untuk dijalankan proses
pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Ee
Ah Meng (1995), peranan guru adalah begitu rumit. Dia perlu mewujudkan suasana
yang penuh kemesraan dan kasih sayang di
dalam bilik darjah. Seorang murid memerlukan kasih sayang. Seseorang guru yang
cekap pengajarannya tetapi tidak berupaya menunjukkan kemesraan dan kasih
sayang masih tidak dapat memenangi hati murid-muridnya.
a) Seseorang guru perlu mempelajari atau
mengenali tentang murid yang ada di dalam bilik darjahnya. Ia bukan sekadar
mengetahui nama muridnya sahaja tetapi lebih dari itu ia perlu mengetahui latar
belakang muridnya, tahu siapa ibubapa mereka serta mengenali mereka. Dengan
memiliki maklumat ini, akan memudahkan bagi guru untuk merancang dan
melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.
b) Guru juga merancang persekitaran bilik
darjah dan rutin harian bagi tempoh satu-satu sesi pengajaran dan pembelajaran.
Persekitaran fizikal bilik darjah mestilah menarik dan kondusif. Usah dipandang remeh soal lampu atau kipas yang tidak berfungsi, kerana ia sedikit sebanyak
akan mengganggu tumpuan murid untuk menerima pelajaran. Begitu juga dengan hiasan
bilik darjah dan soal kebersihan perlu diberi perhatian. Dan lebih penting
ialah susunan atau susun atur bilik darjah mestilah sesuai kerana ia akan
mempengaruhi keberkesanan pengajaran guru.
Kecekapan
guru dalam mengurus penggunaan rutin di dalam bilik darjah akan menjamin
kelancaran aktiviti-aktiviti seperti menanda jadual kedatangan, menyemak
keadaan fizikal bilik darjah, mengeluar dan menyimpan bahan bantu mengajar,
mengutip dan memulangkan buku latihan, mengutip yuran, menyediakan berbagai rekod,
menguruskan Skim Pinjaman Buku Teks, Rancangan Makan Tambahan dan sebagainya.
Dengan adanya rutin ini, segala aktiviti di dalam bilik darjah akan dijalankan
dengan lebih teratur. Proses pembelajaran tidak akan terganggu dan proses
pengajaran akan dapat disampaikan dengan lebih berkesan.
c) Bagi menjamin pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan di dalam bilik darjahnya, seseorang guru hendaklah merancang
objektif serta aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Guru, sebagai perancang
hendaklah memikirkan objektif satu-satu pelajaran serta kaedah pengajaran yang
akan digunakan. Guru hendaklah mengambil kira kebolehan dan minat murid-murid
ketika membuat perancangan pengajaran. Di peringkat ini, guru juga merancang
tentang cara menilai muridnya sama ada menggunakan ujian, lembaran kerja atau
pun projek.
d)
Malah guru juga berperanan sebagai pegawai perhubungan awam semasa di
dalam kelas apabila berkomunikasi dengan ibu bapa atau penjaga murid yang
datang untuk bertanya tentang pencapaian anak-anak mereka. Guru perlu melayan
ibu bapa atau penjaga murid sebagai pelanggan yang inginkan maklumat tentang
pencapaian anak-anak mereka selepas sesuatu ujian atau peperiksaan diadakan.
e) Terkini, guru perlu merefleksi akan
amalan pengajaran dan pembelajaran yang telah
mereka jalankan bagi mencari kelemahan untuk diperbaiki dan
dipertingkatkan lagi supaya hasilnya benar- benar menepati objektif yang telah
ditetapkan.
No comments:
Post a Comment