Wednesday 25 April 2012

Anekdot Sang Guru 3

Anekdot Sang Guru 3
1992
Aku bertugas di SMK Lake, Bau,  sebuah sekolah yang telah  lama wujud di daerah Bau. Sekolah ini cantik, dikelilingi oleh gunung-ganang, udaranya bersih dan nyaman.
Pengetua SMK Lake ketika itu ialah mendiang En. Micheal Chang. Seorang yang tegas tetapi baik hati dan budinya. 
Pada suatu hari aku perlu berjumpa Tuan Pengetua kerana ingin membincangkan perkara berkenaan penerbitan majalah sekolah.  Ketika aku berjalan ke bilik Pengetua, aku terserempak dengannya, maka aku berkata :
‘Tuan, saya nak jumpa Tuan .. nak bincang tentang majalah sekolah’…
‘OK .. apabila pun boleh ..’ jawab Tuan Pengetua. 
‘Apabila…?’  jawapan beliau membuat aku tersenyum. Aku rasa perkataan ‘ apabila pun boleh’ itu mungkin bermaksud ‘bila-bila pun boleh  (bila-bila masa)’.

No comments:

Post a Comment