Monday 9 March 2015

Bayaran Bonus Berdasarkan KPI?

Bayaran Bonus Berdasarkan KPI?

FEB 17, 2015
Rombakan Pembayaran Bonus Penjawat Awam? Bayaran Bonus Berdasarkan KPI? Apa kata 1.5 Juta kakitangan awam? : 
Hari ini salah seorang penganalisis ekonomi negara yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Kluster Ekonomi dan Kewangan, Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Dr Abdul Rahim Abdul Rahman mendedahkan situasi yang sedang berlaku dalam sektor awam.
Dengan negara mempunyai saiz jumlah perjawatan yang ramai, Prof Dr Abdul Rahim Abdul perhatikan masih ramai lagi penjawat awam di Malaysia tidak menunjukkan komitmen, prestasi yang diharapkan kerana merasakan mereka berada di “zon yang cukup selesa” dibandingkan dengan pekerja swasta di Malaysia untuk bersaing bagi menunjukkan prestasi yang terbaik.
Penjawat awam diberikan akses pelbagai kemudahan dan faedah yang lebih baik, imbuhan, bonus yang besar dibandingkan kebanyakan pekerja swasta di Malaysia.
Cadangan Penambaikan Meknisme Kenaikan Pangkat & Pembayaran Bonus Penjawat Awam?
Prof Dr Abdul Rahim Abdul Rahman tampil dengan beberapa cadangan dan saranan dengan harapan ia mampu meningkatkan semula tahap prestasi penjawat awam di Malaysia.
1. Bonus sepatutnya dibayarkan kepada penjawat awam berdasarkan Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang       dibuktikan mereka sebelum itu.
·        2.  Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mesti lebih telus dan fokus kepada kualiti kerja yang boleh diukur.
·       3.  Penjawat awam yang tidak mencapai KPI yang disasarkan hanya layak menerima gaji bulanan seperti          biasa tanpa bonus.
·         4. Setiap pekerja perlu ada KPI untuk menentukan pemberian bonus dan kenaikan pangkat kena ada KPI       yang jelas dengan harapan penjawat awam akan lebih peka.
5. Negara berdepan kerugian kerana perlu lantik ramai kakitangan namun pada hakikatnya bilangan pekerja     yang besar itu bertindih buat benda sama sehingga ramai yang mengambil kesempatan termasuk yang curi     tulang.
6. Jangan bayar bonus satu bulan contohnya kepada semua penjawat awam sepertimana yang berlaku               sekarang. Hanya lakukan pembayaran bonus kepada penjawat awam yang cekap sahaja.
7. Manakala kakitangan kerajaan yang tidak menunjukkan prestasi kerja memberangsangkan tidak akan           diberikan bonus.

Apa kata anda pula? Bersetuju dengan saranan dan cadangan Prof Dr Abdul Rahim Abdul Rahman ?

No comments:

Post a Comment