Sunday 4 September 2011

Air ... oh .. air

Air .. oh air ..
Air merupakan masalah utama ketika itu. Bekalan air sentiasa dicatu, jika lambat tidak dapat. Rakan-rakan yang dapat mengisi baldi dengan air akan menyimpannya dalam loker dan dikunci!. Ada seorang rakan yang selalu lewat bangun pagi sering berlagak seperti ‘pengemis’. Dia akan membawa baldi kosong dan dengan ‘muka kasihan’minta air daripada rakan-rakan lain. Dia dapat sedikit demi sedikit, akhirnya air dia pula yang banyak.
Selalunya jika bekalan air terputus, kami akan ke Sungai Bakong untuk mandi. Suasana seperti berkelah. Adakalanya kami akan curi-curi masuk ke kolam renang , tetapi jika diketahui oleh penjaga kolam (kalau tak silap namanya En. Lau) pastinya kena hambat oleh beliau.
Kalau keadaan sangat mendesak, kami panjat tangki air. Sisa air yang bertakung didalam tangki diceduk. Aku teringat seorang rakan yang tidak berani mamanjat, gayat katanya. Dia akan tunggu di bawah tangki dan kami akan mencurah air. Seronok dia, seperti mandi air hujan. Satu hari ketika dia bersabun, kami berpakat turun. Terpaksa rakan ini pergi ke kolam untuk membersih sabun yang melekat di badannya. Awal tahun 2011, aku dapat khabar rakan ini telah kembali ke rahmatullah.  Mudah-mudahan roh arwah dicucuri rahmat  oleh Allah SWT … Al Fatihah ..
Aku ada menyimpan satu rahsia tentang air. ..
Pada satu malam sekembalinya aku dari perpustakaan, aku ‘join’ rakan-rakanku* minum teh. Tiba-tiba tergerak hatiku untuk bertanya .. di mana mereka dapat air? Jawab mereka, ‘air dalam baldi kamu’. Wah .. terasa loya tekak aku, air yang ku simpan dalam baldi adalah air bilasan pakaianku termasuk pakaian dalam yang di ‘recycle’ untuk kecemasan. Cerita ini ku simpan sehingga kami hampir tamat pengajian. Apabila kuceritakan kepada rakan-rakan, mereka kata, ‘kita dah minum air kangkang Hassan!’.
*Kepada sahabat-sahabatku yang berkenaan .. aku mohon maaf ..

No comments:

Post a Comment