Monday 12 September 2011

Tentang durian dan Nazir ..

Sepanjang perjalanan dari Kuching ke Serian banyak pondok sementara menjual durian. Musim durian mengimbau kenangan ketika mengajar di SK Engkeroh, Serian …
Durian di Kampung Engkeroh sungguh mewah. Kalau musim durian setor kecil di kuarters penuh dengan buah berduri ini,  pemberian murid-muridku. Mereka enggan menerima wang,  jadi bila aku keluar ke Pekan Serian atau Tebakang aku akan membeli buah tangan sebagai membalas budi baik mereka.
Durian yang banyak itu kujadikan tempoyak. Setelah beberapa lama aku boleh dikatakan mahir membuat tempoyak . Kata ibuku, tempoyak yang aku buat sedap. Masakan tidak, kalau di kampungku orang membuat tempoyak dengan durian yang tidak begitu baik, aku buat dengan durian ‘kelas A’.
Mendapatkan buah durian bukan kerja yang mudah, kena berada di dusun semalaman, tidur-tidur ayam di langkau, berjalan agak jauh ke kawasan gunung. Ia sukar tapi menyeronokkan, memberi semacam kepuasan.  Orang kampung mempunyai kemahiran dalam kegiatan ini. Terdengar sahaja bunyi buah jatuh, mereka akan segera bergerak dan berupaya mendapatkan buah dalam sekejap masa. Aku dan rakan-rakan pula, dengan lampu suluh teraba-raba mencari, selalunya gagal untuk mendapatkan buah yang jatuh itu. Jika bersama orang kampung , putih matalah kami.  Namun sudah menjadi sifat  murni penduduk kampung, segala yang diperolehi itu dibahagi sama-rata, sama-sama merasa. Pengalaman ‘menjatuk’ durian ini sungguh menyeronokkan, mempereratkan lagi hubunganku dengan penduduk kampung. Sehingga ke hari ini, jika musim durian rakan-rakan di Engkeroh akan mengirim pesan supaya balik untuk bersama-sama menikmati raja buah. Aku dianggap sebagai ‘bala ratus’ atau dalam istilah kini sebagai ‘penduduk tetap’.
Musim durian 1985  mengingkatkan kepada satu peristiwa lucu. Selalunya aku dan rakan-rakanku akan balik ke kuaters sebelum subuh supaya sempat mempersiapkan diri untuk mengajar. Tetapi pada malam berkenaan hujan turun agak lebat menyebabkan jalan becak dan sukar dilalui. Bila kami sampai dihujung kampung, beberapa orang murid sudah menunggu. Kata mereka, ‘Cikgu .. tuan sekolah datang’.  Wah .. berderau darahku. Sesampainya kami di sekolah, aku nampak seorang pegawai dari Jemaah Nazir sedang menunggu sambil berbual-bual dengan *Guru Besar.
 Aku agak hairan melihat  Guru Besar masih berseluar pendek. Rupa-rupa kunci kuarters telah terbawa oleh seorang rakanku. Biasanya kunci ditinggalkan di bilik guru. Sementara menunggu kami datang Guru Besar baring di bangku panjang di luar kuarters dan terus terlelap. Semasa terlena itulah pegawai tersebut datang menaiki sebuah scrambler yang dipandu oleh pekerja am daripada SK Payau (sekolah berdekatan). ‘Memalukan betul’ rungut Guru Besar.
Alangkah kelam-kabutnya kami semua pagi itu. Namun kami hanya diberi teguran dan nasihat. Agaknya pegawai tersebut sejuk hatinya kerana dibekalkan dengan 2 guni kecil durian. Kami beramai-ramai menghantar beliau ke SK Payau.
Catatan : *Guru Besar tersebut telah meninggal dunia dalam bulan Mei 2011. Banyak peristiwa telah dilalui bersama mendiang yang kekal dalam ingatan. ‘ RIP, sir.’

No comments:

Post a Comment