Sunday 21 August 2011

Hari gaji .. bulan puasa ..

Hari gaji … bulan puasa ..
Peristiwa ini menjadi kenanganku setiap hadirnya Ramadan ..
Hari gaji (pada  Sabtu terakhir setiap bulan) merupakan ‘hari besar’. Pekan Serian akan menjadi ‘bandar guru’ dipenuhi ‘scrambler’.  Pada zaman itu gaji diterima melalui guru besar. Beliau akan mendapat sekeping cek daripada PPD. Cek itu mengandungi jumlah gaji seluruh staf di sekolahnya.  SK Engkeroh cuma ada 4 orang staf sahaja jadi jumlah wang yang dipegang oleh guru besar tidaklah begitu banyak. Selepas cek ditunaikan di bank maka kami akan berkumpul di kedai kopi untuk membahagi wang.
Setiap tibanya bulan puasa aku pasti teringat peristiwa pembahagian gaji di kedai kopi, kalau tak silap dalam tahun 1983. Setelah Guru Besar selesai urusan menunaikan cek , kami berkumpul di kedai kopi bersebelahan bank. Tiba-tiba sekumpulan penguatkuasa Majlis Islam menyerbu. Seorang datang ke meja tempat kami berkumpul dan selepas memperkenalkan diri, meminta kami menunjukkan kad pengenalan. Setelah melihat kad pengenalanku, dia terus menyoal samada aku puasa atau tidak. Tentu sekali aku berpuasa. Kalau puasa kenapa duduk di kedai kopi? Aku pun terangkan situasi sebenar, iaitu kami sedang menerima gaji. Namun pegawai tersebut masih lagi kelihatan sangsi. Tiba-tiba Guru Besarku berkata, “Kalau tuan tak percaya lihat jumlah cawan di meja ini. Cawan kopi ada tiga sedangkan kami berempat”.  Walaupun tidak diambil tindakan apa-apa, aku dinasihatkan supaya mencari tempat yang lebih sesuai untuk berurusan di bulan puasa.
Kepada rakan-rakan seperjuangan .. SELAMAT BERPUASA

No comments:

Post a Comment