Wednesday 24 August 2011

Latihan Mengajar 2

Latihan mengajar 2
Aku ditempatkan di SK Encik Buyung, Kuching untuk latihan mengajar ke 2. Seronok juga dapat mencari pengalaman mengajar di sekolah bandar. Kali ini kami tidak di bekalkan dengan peralatan memasak. Aku dan beberapa orang rakan menumpang  di rumah Azizah (teman sekumpulan). Konon-kononnya menyewa, tetapi tuan rumah enggan menerima sewa. Makan-minum kami dijaga dengan baik. Kalau ada tingkah-laku kami yang ‘pelik’ ibu Azizah tidak teragak-agak menegur. Budi baik Azizah sekeluarga akan kukenang ke akhir hayat dan hanya Allah sahaja dapat membalasnya.
Guru-guru di SK Encik Buyung sangat baik dan mesra, kebanyakannya guru-guru veteran. Tetapi kadang-kala aku terasa terasing kerana topik perbualan mereka agak ‘asing’ seperti berbual tentang anak, rumah , kereta dan perkara-perkara yang aku tidak begitu mengerti ketika itu.
Tempat pertemuan aku dan rakan-rakan ialah di Panggung Rex (kini Medan Pelita). Ketika itu terdapat tempat makan dan minum di tepi panggung , ada satey Rex, cucur udang Rex dan sebagainya. Makanan berjenama ‘Rex’ sehingga kini menjadi daya tarikan di Kuching. Ada satu peristiwa yang tidak dapat kulupakan  dan setiap kali aku lalu di Medan Pelita (bersebelahan Harbour View Hotel) kejadian itu pasti terbayang . Suatu hari kami lepak di Rex, datang menaiki kereta Volkswagen yang dipinjam daripada kakak seorang teman. Setelah selesai makan, kereta itu buat hal, tidak mahu ‘hidup’, terpaksa ditolak. ‘Berpeluh-belir’ kami menolak kereta yang berat itu. Kata rakan-rakanku , kereta itu ‘belukuk besi’. Kereta hidup setelah tiga kali kami ‘tawaf’ mengelilingi Rex.  Selepas itu ‘jerak’ meminjam Volkswagen.
Latihan mengajar kini dikenali sebagai 'praktikum'. Ia memberi peluang untuk guru pelatih mempraktikkan teori dalam situasi p & p sebenar. Kepada guru pelatih .. gunakan peluang ini untuk menimba pengalaman supaya anda lebih bersedia mengharungi cabaran.

No comments:

Post a Comment