Tuesday 23 August 2011

Latihan Mengajar 1980

Latihan mengajar   1
Aku ditempatkan di SMK Kelaka, Roban untuk latihan mengajar pertama. Jaraknya tidak begitu jauh daripada MPR tetapi jalanraya ketika itu sangat teruk. Kalau hujan jalan menjadi becak dan licin, kalau panas ianya berdebu. Jalanraya tidak diturap, hanya batu krikel dan tanah merah. Sebelum ke destinasi kami diminta mengambil keperluan seperti dapur minyak (dapur semawar), lampu gas, periok dan alat kelengkapan memasak, pinggan mangkok dan sebagainya. Semuanya dimuatkan ke dalam bas MPR. Sesampainya di Kampung Melayu Roban, kami kena pikul peralatan-peralatan itu ke rumah sewa. Rumah sewa telah diurus oleh pihak MPR. Rumah itu rumah kampung, bahagian dapur masih menggunakan atap daun.  Terletak di hujung kampung berhampiran sebuah tokong.  Mandi dan mencuci pakaian di sungai berdekatan. Bekalan air bersih diperolehi daripada paip awam berdekatan dengan rumah ketua kampung. Terdapat tangki dan tong besar di bahagian depan dan belakang rumah untuk menakung air hujan.
Perjalanan ke sekolah mengambil masa lebih-kurang 15 minit. Berjalan di atas ‘simen slap’ yang tidak rata. Ketika itu kasut yang dipakai  ala ‘John Travolta’. Kasut itu menjadikan perjalanan semakin sukar kerana tumitnya yang agak tinggi. Setelah 2 , 3 hari timbul sakit kelengkang  , akhirnya kasut ditinggalkan di sekolah.
Layanan guru di sekolah tersebut sangat mesra. Di antara yang aku ingat ialah Cikgu Anwar Khan ( pindah ke Shell, Miri) dan Cikgu Hazemi ( sekarang Pengetua). Namun dari segi fizikalnya, SMK Kelaka ketika itu agak uzur . Banyak tingkap yang pecah,  papan tulis rosak, kerusi dan meja patah. Dalam kelas yang aku ajar (Tingkatan 2) ada murid yang terpaksa duduk atas tin biskut. Terdapat lobang besar pada dinding di mana aku dapat berbual dengan guru kelas bersebelahan.  Pelajar datang dari kawasan sekitar seperti Kabong, Sesang, Nyabor,Alit  dan lain-lain.
Semasa hujung minggu aku ambil kesempatan melawat ke kampung-kampung sekitar.   Di Kampung  Alit aku bermalam di kuarters guru dan mengikut kawan-kawan memukat.  Seronok dapat makan ikan segar dan berkelah di pantai.
Kalau ada keramaian di kampung-kampung berdekatan pasti aku dan rakan-rakan akan pergi. Kalau ada pesta gendang kami akan ‘menopeng’. Kami bergaul mesra dengan penduduk kampung. Kalau ada apa-apa keperluan kami minta tolong jiran-jiran. Pernah seorang rakan meminta bantuan untuk mencari ulat gonggok (untuk mengajar sains), hampir setengah baldi kecil ulat gonggok dia dapat !  Kebetulan pensyarah penyelia datang keesokan harinya dan dia kagum melihat ulat yang begitu banyak, seorang pelajar dapat seekor untuk kajian makmal.  
Baru-baru ini, dalam perjalanan ke Sibu sempat juga menjenguk Pekan Roban. Banyak yang telah berubah ...

No comments:

Post a Comment