Sunday 21 August 2011

MPR 80/81 Sains Pertanian

Tiada saat yang membosankan di asrama. Suasana riuh-rendah, bermain gitar, berkumpul sambil berborak, belajar bersama dan pelbagai lagi aktiviti dilakukan. Kadang – kala bermain bola dan hoki dilorong asrama.
Rutin harian yang wajib ialah kuliah dan gerko. Aku ditempatkan dalam Kumpulan D. Hubungan kami sekumpulan sangat erat dan mesra sehingga ke hari ini. Tentunya sangat ‘energetic’, penuh dengan idea dan bersemangat kerana secara purata  kami berumur sekitar 20 tahun.  Terdapat satu subjek yang sangat menarik iaitu Sains Pertanian. Subjek ini memerlukan kami melakukan kerja-kerja praktikal seperti berkebun sayur, memberi makan ikan, lembu, ayam dan itik mengikut giliran. Bagi yang bukan muslim kena menjaga babi. Aku diletakkan sekumpulan dengan dua orang rakan sekuliah, seorang lelaki dan seorang perempuan. Bila tiba giliran menjaga lembu, kami akan mengheret kereta sorong dan pergi ke pinggir hutan untuk memotong rumput. Aku dan rakan lelaki yang teruk, si perempuan hanya memberi arahan sahaja, takut masuk ke dalam semak. Bila tiba giliran menjaga itik kami kena ambil sisa makanan di kantin. Kadang-kala bila kami melalui kantin dengan membawa baldi sisa makanan, kawan-kawan yang nakal akan membuat bunyi seperti itik dan ayam untuk mengusik kami. Barangkali hasil didikan dan pengalaman seperti ini menjadikan kami guru-guru yang cekal, boleh menyesuaikan diri dalam apa-apa keadaan.
Ketika itu makan diberi percuma. Dewan makan terletak agak jauh dari asrama , masalah jika hari hujan. Bila hari hujan , kami sering lepak di koridor asrama menunggu pelatih wanita lalu supaya dapat menumpang payung. Makanan seperti menu di asrama sekolah menengah. Pelatih berbaris dengan membawa dulang. AJK Makanan yang bertugas bergilir-gilir menjadi tukang agih lauk. Selalunya sarapan pagi dengan 2 biji telur rebus dan roti bun. Kadangkala telur dengan biskut kraker. Seronok makan beramai-ramai. Jika ada telur lebih, dibawa balik ke asrama untuk makan malam.

No comments:

Post a Comment