Friday 19 August 2011

MPR 80/81 .. elaun

Elaun ..
Elaun cuma RM40.00 sebulan, setelah ditolak tempahan ‘blazer’ dan hutang kantin, kadang-kadang hanya ada RM5.00 hingga RM10.00 baki. Untuk ‘menyara hidup’ kena ada ‘side income’. Oleh kerana aku mempunyai kemahiran melukis maka dapatlah aku mengambil upah melukis yang diguna untuk bahan bantu mengajar dan tugasan. Upahnya pula dalam pelbagai bentuk, kadang-kadang wang tetapi selalunya dalam bentuk makanan seperti mi segera dan biskut kering. Guru pelatih perempuan yang selalu menempah hasilkerjaku.
Pekan Binatang terletak beberapa kilometer dari MPR. Pada waktu itu banyak barang  murah di Binatang dan Sarikei, dengar ceritanya, barang-barang seludup dari Tanjung Manis. Sehelai baju jenama Adidas yang tulen boleh dibeli sekitar RM10.00 ke RM15.00, separuh dari harga biasa. Untuk ke Binatang kena naik teksi. Teksi meminta bayaran mengikut bilangan penumpang maka pemandu teksi akan meyumbat seramai mungkin setiap kali perjalanan. Macam sardin kami di dalam teksi. Aku  ke Binatang pada hari Jumaat, naik bas percuma untuk sembahyang di Masjid Binatang. Selepas Jumaat aku dan rakan-rakan ambil peluang untuk meronda-ronda pekan kecil itu.
Kadang-kala aku ikut rakan-rakan ke Sibu. Paling seronok ketika berlaku ‘perang’ bot ekpress. Pengusaha bot berlawan-lawan menawarkan harga terendah untuk menarik penumpang. Mungkin ketika itu belum ada persatuan pengusaha bot ekpres. Pernah kami ditawarkan tambang percuma! Di Sibu kami selalunya menumpang di rumah Mansur (kini Guru Besar). Lepak dan ‘window shopping’ di Sarawak House. Ayah Mansur walaupun pendiam suka memasak, pelbagai makanan dapat kami rasa.
Juru gambar paling popular ketika itu ialah Ah Peng , tuan punya sebuah studio foto di Sarikei. Foto-fotonya boleh dibayar secara ansuran. Aku ambil peluang untuk menjadi agen jualan, dapat foto ‘free’. Selalunya kalau ke Sarikei aku dan rakan-rakan menumpang kereta Ah Peng. Balik dari Sarikei naik bas, berhenti di simpang SMK Meradong dan berjalan kaki ke MPR.

No comments:

Post a Comment