Monday 22 August 2011

'Pendatang haram' dan 'fire drill' ..

‘Pendatang haram’ dan ‘fire drill’ ..
Ramai ‘senior’ kami ditempatkan sekitar Julau, Binatang dan Sarikei dalam tahun 1981. Apabila hari gaji, ramai yang menumpang tidur di asrama MPR. Mereka ini seperti PATI (pendatang tanpa izin). Tidak menjadi masalah bagi kami kerana mereka ini sudah bergaji, jadi mereka datang dengan makanan dan minuman. Pada satu malam pihak asrama mengadakan ‘fire drill’.  Apabila siren dibunyikan pada tengah malam itu, semua penghuni asrama kelam-kabut keluar ‘menyelamatkan diri’. Apabila ‘head count’ (masing-masing menyebut nombor mengikut giliran) dibuat , didapati asrama kami terlebih penghuni.
Waden kami (mendiang Cikgu Sebastian Legak) terkejut. Kata beliau, ‘Macam mana boleh lebih orang? Dalam kes kebakaran sepatutnya kurang orang!’.

Rupa- rupanya terdapat seorang ‘senior’ yang menumpang tidur, ikut sama keluar apabila mendengar bunyi siren kecemasan. Kawan ini juga ikut menyebut nombor apabila tiba gilirannya ketika hitungan dibuat. Sepatutnya dia diam sahaja.  Dalam hitungan pusingan kedua, kawan ini mendiam diri. Sepanjang malam, peristiwa ini menjadi bahan lawak. Kalau semua ‘PATI’ pada malam tersebut keluar tentu keadaan menjadi lebih kelam-kabut dan lucu.

No comments:

Post a Comment