Thursday 18 August 2011

MAKTAB PERGURUAN RAJANG 1980-1981
Setelah hampir 30 tahun meninggalkan Maktab Perguruan Rajang (MPR) , banyak jemputan majlis perkahwinan diterima daripada rakan-rakan seperguruan. Bukan rakan-rakan yang kahwin tetapi anak mereka.  Ramai juga yang telah mendapat gelaran ‘datuk’ hakiki. Kata seorang rakan .. gelaran ini tiada siapa yang boleh tarik balik. Tetapi  bagi rakan-rakan dari golongan hawa,  apa pula gelarannya? Gelaran ‘nenek’ rasanya kurang glamor.  Setiap kali bila menerima jemputan atau berkesempatan bertemu, kenangan lama menjelma kembali.
Permohonanku ke maktab perguruan dalam tahun 1979 banyak dipengaruhi oleh bapa, Bapa seorang guru. Walaupun banyak pilihan pekerjaan di zaman itu, aku tekad menerjunkan diri dalam bidang pendidikan, Aku dipanggil untuk temuduga di Pejabat Pelajaran Kuching ( ketika itu di Jalan Jawa , kini menjadi Muzium Islam ), hadir dengan segak dan kemas. Rambutku yang gondrong , mencecah bahu terpaksa dipotong. Aku ingat salah-seorang penemuduga, Allahyarham Tn. Hj. Khalid Kaderi.  Ketika aku dipanggil masuk, berlaku peristiwa lucu. Bilik temuduga agak luas (bilik persidangan) dengan pintu yang tinggi dan besar, maklumlah bangunan dibina dalam zaman koloni. Setelah kuketuk pintu, aku pun masuk. Pada masa itu aku dengar Tn. Hj. Khalid menyuruh aku ‘mengetuk’ pintu. Maka aku pun keluar semula dan mengetuk pintu dengan agak kuat lalu masuk. Setelah berdiri dan mengucap salam kepada panel temuduga, arwah bertanya (dalam bahasa Melayu Sarawak) :
“Nok apa kenak ko masuk,  kak ya keluar agik”
“Tuan nyuruh saya ngetok pintu tadik, ya  saya keluar , ni nak ngetok pintu dari dalam”, jawabku.
“Aku nyuruh ko nutup pintu.. bukan ngetok pintu”, kata arwah.
Ku lihat penemuduga yang lain tersenyum. Habislah peluang menjadi guru, fikirku, sebab ‘pekak’. Namun aku bernasib baik, ditawarkan ke MPR untuk sesi latihan perguruan 1980-1981. 

Perjalanan  ke Bintangor ( masa itu dikenali dengan nama Binatang ) agak sukar ketika itu. Dalam musim landas jalan daripada Betong ke Sarikei sangat buruk. Nak naik kapal agak gerun kerana peristiwa Pulau Kijang masih segar dalam ingatan. Jadi aku dan beberapa orang rakan menggunakan jalan darat. Naik bas dari Serian ke Sri Aman, kemudian ke Betong seterusnya ke Saratok. Bermalam di Saratok. Keesokan harinya dapat berita bas tidak dapat ke Sarikei kerana jalan rosak teruk. Rupa-rupanya ramai juga guru pelatih yang tersangkut di Saratok. Kami bernasib baik dapat menyewa  sebuah jeep ‘sapu’ untuk ke Sarikei. Di  Bukit Sebangkoi kami terpaksa berjalan kaki kerana jeep tak berupaya mendaki bukit. Sesampai di MPR semua kami ‘puro’ (kotor dan comot). Terpaksa kami tukar pakaian sebelum melapor diri. Aku ingat lagi seorang ‘senior’ yang berada di sekitar tempat pendaftaran, aku minta dia tunjukkan tandas. Dia tunjukkan arah tandas. Setelah beberapa hari selepas pendaftaran barulah aku tahu, tandas yang dia tunjukkan adalah tandas yang paling jauh daripada dewan. Sengaja dia ‘dera’ kami, mengheret beg dan barangan lain ke tandas tersebut. Agak marah juga ketika itu, tetapi lama-kelamaan menjadi cerita lucu. ‘Senior’ itu (kini seorang Guru Besar)  sampai sekarang menjadi teman baik.
Aku ditempatkan di Asrama C, sebuah bangunan kayu lama dua tingkat. Di dalamnya terbahagi kepada petak-petak  yang menempatkan sebuah katil dua tingkat dan meja tulis untuk 2 orang pelatih.Terdapat lorong di bahagian tengah untuk lalu-lalang. Pintu ada dua (di setiap hujung blok) dan kena sentiasa ditutup. Pernah satu hari oleh kerana pintu belakang tidak ditutup, masuk seekor biawak yang akhirnya dipanggang oleh rakan-rakan yang menggemari daging haiwan itu. Jika ingin ‘privasi’ terpaksa beli kain untuk di buat tabir. Maka asrama menjadi berwarna-warni dengan pelbagai warna tabir.
Banyak kenangan semasa minggu suai kenal. Terjun ke dalam kolam ikan menjadi rutin setiap pagi sepanjang minggu. Kena herdik, kelam-kabut berlari ke sana-sini mengejar pelbagai aktiviti adalah amalan harian dalam minggu tersebut. Walau apapun semuanya dapat dilalui, tidak menjadi masalah. Kawan-kawan semakin ramai di kalangan ‘freshie’ dan ‘senior’. Kenakalan ‘senior’ berakhir di malam terakhir (‘freshies’ night’). Pada malam tersebut diumumkan ‘raja’ dan ‘ratu’, pelbagai pertunjukkan bakat dipersembahkan. Pada satu ketika seorang rakan dipanggil secara spontan untuk membuat persembahan di pentas. Rakan ini agak nakal, dinyanyikannya lagu ‘Negaraku’ kerana katanya hanya lagu itu yang dia tahu. Maka semua yang berada di dewan terpaksa berdiri. Kata Pengetua ketika itu (En. Encarang Agas) giliran ‘freshie’ pula yang ‘dera’ kita.

1 comment:

  1. Penulisan yang mengimbau kenangan lama. Teruskan kerana boleh memberi pengajaran kepada kita.

    ReplyDelete